KAPAL PENYELAMAT

Marilah kita sama-sama baca dan menghayati secebis kita tiga pemuda ini dan apakah yang meransang kejayaan mereka dari terlepas bencana yang tidak diduga ini.

Pada suatu masa dahulu ada tiga orang pemuda yang dalam perjalanan, tiba-tiba dengan tidak semena-mena mereka ditimpa hujan lebat. Untuk melindungi diri mereka daripada hujan, maka mereka lari masuk ke dalam gua yang berdekatan di situ. Sekonyong-konyong lari dari atas bukit jatuh batu yang sangat besar dan menutupi keseluruhan pintu gua itu. Melihat akan keadaan itu, ketiga-tiga pemuda tersebut berkata " Nampaknya kita tidak dapat keluar dari tempat ini, oleh itu marilah kita mengingati amal soleh yang kita kerjakan untuk mencari keredhaan Allah, mudah-mudahan dengan amal yang kita amalkan Allah akan membukakan pintu gua ini untuk kita keluar.

Lalu berdoalah pemuda yang pertama "Ya Allah! Aku mempunyai ibu bapa yang keduanya sudah tua dan aku juga mempunyai seorang isteri serta beberapa orang anak yang masih kecil lagi, yang mana semuanya ini masih menjadi tanggungjawabku. Setiap hari apabila aku pulang dari mengembala aku akan memerah susu untuk mereka dan yang pertama aku berikan susu itu kepada ibu dan bapaku yang sudah tua. Selepas itu barulah aku berikan susu itu kepada anak dan isteriku. Pada suatu hari aku terlambat pulang kerana mencari kayu api dan apabila sampai di rumah aku mendapati kedua orang tuaku sudah tidur. Seperti biasa aku memerah susu lalu aku bawa kepada kedua ibubapaku, aku berdiri dekat kepala mereka, oleh kerana masih tidur maka aku tidak sampai hati untuk membangunkan mereka. Dan juga aku tidak berikan susu kepada anak-anakku walaupun mereka menangis dekat kaki aku meminta susu."Dan berdoa pemuda itu lagi" Ya Allah, kamu tahu aku membuat begitu semata-mata untuk mencari keredhaan-Mu, oleh itu tolonglah buka pintu gua untuk kami supaya kami dapat keluar dari gua dan melihat langit.

Kemudian berdoa pemuda yang kedua "Ya Allah aku mempunyai seorang bapa saudara dan bapa saudaraku itu mempunyai seorang anak gadis. Engkau tahu aku menyintainya seperti lazimnya seorang pemuda menyintai seorang dara lalu aku minta izinkan aku tidur dengannya tetapi dia menolak dengan alasan bahawa aku harus berikannya sebanyak 100 dinar. Wahai Allah engkau maha mengetahui aku melakukan demikian hanya semata-mata mengkehendaki keredhaan-Mu. Oleh itu tolonglah buka pintu gua ini untuk kami".

Akhir sekali berdoa pemuda yang ketiga "Ya Allah, aku pernah mengupah seseorang untuk menyimpan gandum ke dalam peti, apabila dia selesai membuat kerjanya itu, lalu aku berikan kepadanya upah dalam bentuk benih. Tetapi dia enggan menerimanya. Namun begitu gandum untuk upahnya itu aku tanamkan untuknya dan hasilnya aku kumpulkan lalu aku belikan seekor sapi dan aku pelihara. Wahai Allah Engkau Maha mengetahui aku berbuat demikian adalah semata-mata mengharapkan keredhaan-Mu. Oleh itu tolonglah bukakan pintu gua ini untuk kami.

Selepas selesai ketiga-tiga pemuda tadi berdoa maka terbukalah pintu gua itu serta ketiga-tiga pemuda itu pun keluar. Ini menceritakan bagaimana amal ibadat yang ikhlas mampu menghindari seseorang daripada bencana bagaikan KAPAL PENYELAMAT dari segala bahaya di lautan pada hakikatnya.

    0 comments:

    Post a Comment