KISAH 1

Ada beberapa orang cerdik pandai datang ke rumah Rabi'atul Adawiyah dengan membawa sesuatu isu yang menarik. Mereka fikir dengannya beliau akan mengalah kerana selama ini Rabi'atul Adawiyah tidak pernah kehabisan hujah.

"Wahai Rabi'atul Adawiyah banyak sekali kebajikan yang tinggi-tinggi dianugerahkan Allah kepada kaum lelaki tidak kepada perempuan." kata rombongan itu.

"Buktinya?" tanya Rabi'atul Adawiyah.
"Engkau tahu sendiri. Mahkota kenabian dan Rasul dianugerahkanNya kepada lelaki. Mahkota kebangsawanan juga ada pada lelaki. Yang paling penting tidak ada perempuan yang diangkat menjadi Nabi atau Rasul tapi semuanya dari golongan lelaki." kata mereka pula.

"Memang betul pendapat tuan-tuan itu. Akan tetapi perlu diingat bahawa sejahat-jahat pangkat ada pada mereka juga. Siapa yang paling mengagung-agungkan diri sendiri? Siapa yang mendakwa dirinya sebagai Tuhan? Dan siapa pula yang berkata "Bukankah aku ini Tuhanmu yang mulia?" kata Rabi'atul Adawiyah sambil merujuk kepada Firaun dan Namruz.

Kemudian dia berkata lagi "Anggapan dan ucapan seperti ini tidak pernah keluar dari mulut seorang perempuan.. Semuanya ditimpakan kepada kaum lelaki."

Dengan jawapan tersebut menyebabkan mereka menggaru kepala.

    0 comments:

    Post a Comment