KISAH 3

Suatu malam seorang pencuri menceroboh masuk ke dalam pondok Rabi'atul Adawiyah. Dia membongkar ke sana ke sini tetapi tidak menemukan sebarang benda untuk dicuri kecuali sebuah kendi untuk kegunaan berwuduk itupun sudah buruk. Setelah puas mencari-cari pencuri itu melangkah untuk keluar.

"Hei, jangan keluar sebelum engkau mengambil sesuatu dari rumah ini." kata Rabi'atul Adawiyah secara mendadak.

Si pencuri terperanjat. Kerana sejak tadi dia ingat penghuni rumah yang dicerobohinya itu tiada. Dia juga hairan kerana baru sekarang ada tuan rumah yang baik hati seperti itu. Padahal biasanya jika seseorang menyedari ada pencuri masuk ke rumahnya dia akan menjerit meminta tolong.

"Sila ambil sesuatu." desak Rabi'atul Adawiyah.

"Tidak ada apa-apa benda yang dapat kucuri," kata si pencuri terus terang.

"Ambilah itu!" kata Rabi'atul Adawiyah lagi sambil menunjukkan pada kendi.

"Ini hanya kendi buruk saja, tak ada guna untuk ku curi."

"Ambil kendi itu dan bawa ke bilik air, kemudian kamu berwuduk di sana. Lepas itu solatlah dua rakaat. Dengan demikian engkau telah mengambil sesuatu yang sangat berharga dari pondok buruk ini."

Mendengar kata-kata itu si pencuri jadi gementar hatinya yang keras menjadi lembut seperti terpukau. Dia lalu mencapai kendi itu dan membawanya ke bilik air lalu berwuduk. Lepas itu dia solat dua rakaat. Ternyata dia merasakan sesuatu kepuasan dan kelazatan dalam jiwanya.

Rabi'atul Adawiyah berdoa " Ya Allah pencuri ini meceroboh masuk rumahku. Akan tetapi dia tidak menemukan sebarang benda untuk dicuri. Kemudian aku suruh berdiri di hadapan-Mu. Oleh itu, janganlah engkau halang dia untuk memperolehi nikmat rahmat-Mu."

    0 comments:

    Post a Comment