SABAR

Asalamualaikum...........w.b.t

Kesabaran merupakan satu sikap yang tabah serta gigih dalam menghadapi persoalan atau cabaran hidup. Peranannya amatlah dikehendaki dalam hemat agama bagi menangani masalah semasa.

Sebenarnya sepanjang hayat kita memang dikehendaki bersabar memandangkan kehidupan duniawi merupakan tempat ujian dan dugaan, justeru berapa banyak keperluan yang kita inginkan menjadi terbengkalai disebabkan kita tidak dapat menguasai atau memperolehi ibarat kata peribahasa "hajat dihati nak peluk gunung, apakan daya tangan tak sampai".

Hanya kesabaran sahajalah sebagai perisai bagi orang-orang yang beriman. Tegasnya di sini setiap mukmin hendaklah prihatin dengannya lantaran tanpa kesabaran matlamat hidup menjadi longlai ibarat "kail panjang sejengkal pasti laut dalam tak dapat diduga".

Di sini suka saya menghuraikan kelimah SABAR agar maknanya dapat dihayati oleh orang yang ingin memberi nasihat kepada seseorang supaya bersabar dan sekaligus ianya juga dapat difahami oleh orang yang menerimanya iaitu:

S - bermakna susah atau sakit
A - bermakna "actual" (ertinya bertindak dengan betul)
B - bermakna bina
A - bermakna amanah (ertinya bertanggungjawab)
R - bermakna redha

Kesusahan merupakan sebahagian daripada realiti hidup, demikian juga kesakitan. Justeru itu kita perlulah bersabar. Kita hendaklah menangani realiti hidup itu dengan bijaksana. Peribahasa hakikat ini antaranya:

a. "Berjagung dahulu sementara padi masak".
b. "Tiada rotan akarpun berguna juga".

Oleh itu kita hendaklah bina konsep SABAR dengan nilai-nilai positif disamping bersikap amanah yakni mempunyai sikap bertanggungjawab untuk menyelesaikan setiap masalah dihadapi secara kolektif.

Adapun makna redha pula ialah kita menyedari wujudnya ciri-ciri kesusahan atau kesakitan dalam kehidupan insani sebagaimana kita menyedari adanya hujan dan panas. Demikian juga kita perlu prihatin dengan sikap "actual" bina dan amanah.

Dengan memahami huruf ini sekurang-kurangnya ia lebih mendekati kepada pengertian secara istilah kesannya dapat memanfaatkan kepada pemakainya sebagai amalan utama orang-orang yang beriman disamping solat,sedekah dan ibadat puasa.Lantaran empat amalan inilah yang menyertai kita di alam kubur (disamping lain-lain amalan).


    0 comments:

    Post a Comment